L’Escanyapobres
Narcís Oller
Edicions 62/Sàpiens Publicacions
Narcís Oller i Moragues, el gran novel·lista de la Renaixença, va començar escrivint en castellà. Entre els anys 1877 i 1878 va optar decididament per fer-ho en la seva llengua, influït entre d’altres per Josep Yxart i Joan Sardà. “Vaig veure finalment clar que entre l’escriptor i la seva llengua nadiua hi ha un nexe tant estret que no té substitució possible”.
D’estil realista naturalista i proper a Émile Zola, però amb un caire propi, Oller és considerat per molts el creador de la novella catalana moderna. És l'autor de títols destacats com ara La papallona, L’Escanyapobres, La febre d’or, La bogeria i Pilar Prim, potser la seva novel·la més ambiciosa i l’última, que connectava amb les tendències estètiques europees i modernistes de l’època.
A L’Escanyapobres, aprofundeix el tema clàssic de l’avar, i la passió i l’erotisme que aquest malalt sent cap els diners. L’acció transcorre en un context històric de transició entre la Catalunya rural i la industrial molt ben dibuixat, on la parella de protagonistes, l’Oleguer ‘escanyapobres’ i la Tuies, conreen aquesta passió malaltissa i la duen fins a l’extrem.
L’autor ens narra la història emprant un llenguatge ric, no exempt d’algun castellanisme, adobat amb expressions valuoses que ja no es fan servir malauradament o que s’utilitzen poc. Com gairebé sempre que hom llegeix, amplia coneixement i vocabulari i, després, s’entén una mica més bé a si mateix.
La llengua ens permet estructurar el pensament; per tant, com més llengua... el pensament haurà d’estar més estructurat, oi? Només hem d’encaixar-ho tot bé...
Xavaller
Xavaller
Els nous llibertins
Pier Vittorio Tondelli
(El Mirall i el Temps,
(El Mirall i el Temps,
LAIA, Barcelona 1989
Pier Vittorio Tondelli (Corregio, Reggio Emilia, 1955), va formar part del boom editorial que va tenir lloc als anys noranta i que es va etiquetar llavors com la nova narrativa italiana. A més d’aquest llibre que em va caure accidentalment a les mans, té publicats abans Pao-Pao (1982), Rimini (1985), i posteriorment Habitacions separades (2002), potser la seva novel·la més reeixida i reconeguda, i que em proposo llegir.
L’autor viu intensament i observa, i utilitza una mirada cinematogràfica per descriure, amb un llenguatge cru, allò que contempla in situ i des de dins, més que no pas narra. Retrata un món de marginalitat que coneix, on s’endinsa desdibuixant-ne els límits, centrant-se en la quotidianitat i en les petites coses. Els nous llibertins són éssers diversos i complexos que viuen i gaudeixen o bé malviuen, segons els dies, una marginalitat transversal i caòtica, a tot o res, que els fa moure’s febrilment entre vasos comunicants que sovint es trenquen...
La narració ens situa a Reggio Emilia els anys vuitanta i noranta. Tondelli ens mostra per dins, i ens ajuda a entendre, les peripècies dels personatges que viuen en aquest anomenat submón −freaks, homosexuals, beatniks, hippies, gossos abandonats, transvestits, lesbianes, filòsofs i heroïnòmans−, i que sovint reflecteixen les misèries del món que defugen i que els menysprea.
No és cap obra mestra, cal dir-ho, però em sembla força interessant. Vaig viure l’època i això m'ho fa més fàcil, i també vaig topar-me algun cop amb éssers semblants en nits barcelonines d’aquells dies passats.
Hauré de llegir Habitacions separades i després fer balanç...
L’autor viu intensament i observa, i utilitza una mirada cinematogràfica per descriure, amb un llenguatge cru, allò que contempla in situ i des de dins, més que no pas narra. Retrata un món de marginalitat que coneix, on s’endinsa desdibuixant-ne els límits, centrant-se en la quotidianitat i en les petites coses. Els nous llibertins són éssers diversos i complexos que viuen i gaudeixen o bé malviuen, segons els dies, una marginalitat transversal i caòtica, a tot o res, que els fa moure’s febrilment entre vasos comunicants que sovint es trenquen...
La narració ens situa a Reggio Emilia els anys vuitanta i noranta. Tondelli ens mostra per dins, i ens ajuda a entendre, les peripècies dels personatges que viuen en aquest anomenat submón −freaks, homosexuals, beatniks, hippies, gossos abandonats, transvestits, lesbianes, filòsofs i heroïnòmans−, i que sovint reflecteixen les misèries del món que defugen i que els menysprea.
No és cap obra mestra, cal dir-ho, però em sembla força interessant. Vaig viure l’època i això m'ho fa més fàcil, i també vaig topar-me algun cop amb éssers semblants en nits barcelonines d’aquells dies passats.
Hauré de llegir Habitacions separades i després fer balanç...
Xavaller
(Icaria totum revolutum,
Barcelona 1977)
Barcelona 1977)
La primera obra que va publicar Apollinaire, aquesta, podríem definir-la com un conte brillant, sarcàstic i divertit de sexe marrà. Alguns l’han titllat de pornogràfic (?). Oficialment es tractava d’un text d’autor anònim que signava un tal G. A., i el motiu no era cap altre que evitar tenir problemes amb la llei i ser perseguit, com a mínim, per obscenitat. Sembla ser que se’n van fer diverses edicions clandestines...
La narració constitueix un resum i alhora una paròdia de tots els motius eròtics de la literatura universal, escrita en clau d’humor i ambientada a la belle-époque. Els crítics la van considerar d’una fantasia desbordant, i més forta i aterradora que el marquès de Sade... A més, ha estat considerada una obra mestra per Picasso i molts d’altres.
Tot i que Apollinaire és força més conegut per la seva poesia i els Cal·ligrames, i com a precursor del surrealisme, també va esmerçar una part important del seu temps a escriure literatura eròtica, i en va dirigir algunes col·leccions.
Sembla doncs que hi ha força unanimitat en què Les onze mille verges −en francès, aquest mot significa vergues i també assots, i sona gairebé com verges (vierges)− és un llibre eròtic, sarcàstic i exuberant. Gaudiu-lo!
Lamentablement encara no hi ha traducció catalana, malgrat que podria ser, ben segur, més propera i fidel a l’original per raons òbvies.
Lamentablement encara no hi ha traducció catalana, malgrat que podria ser, ben segur, més propera i fidel a l’original per raons òbvies.
Xavaller
Edip rei
Sòfocles
(Sàpiens publicacions, 2005,
Sòfocles
(Sàpiens publicacions, 2005,
Biblioteca bàsica d'El Periódico)
Sempre és bo rellegir Sòfocles, un dels dramaturgs més geniüts de la literatura de tots els temps. Com a fill d’una família benestant d'Atenes, va rebre l’educació que corresponia llavors a la seva classe social: gimnàstica, poesia i música. Tot i seguir l’estela d’Èsquil, va saber imprimir a la seva obra un estil propi que encara és vigent. Shakespeare podria ser-ne un dels deixebles més avantatjats.
Sempre és bo rellegir Sòfocles, un dels dramaturgs més geniüts de la literatura de tots els temps. Com a fill d’una família benestant d'Atenes, va rebre l’educació que corresponia llavors a la seva classe social: gimnàstica, poesia i música. Tot i seguir l’estela d’Èsquil, va saber imprimir a la seva obra un estil propi que encara és vigent. Shakespeare podria ser-ne un dels deixebles més avantatjats.
Amb la seva visió teocèntrica del món, el gran dramaturg ens planteja amb cruesa l’enfrontament de l’home amb els poders sobrenaturals. Tràgicament, però, una part molt important de la seva obra s’ha perdut o malmès. Malgrat això, podem ‘gaudir’ de les tragèdies Àiax, Antígona, Electra, Filoctetes, Les dones de Traquis, Edip a Colonos i Edip rei, segurament la seva obra més reconeguda i la més reeixida de les tragèdies gregues.
Cal dir que la introducció que inclou aquesta edició esdevé fonamental per posar-nos en solfa abans d’entrar en matèria i situar-nos a la Grècia del segle v aC. Un període força important en què, després de la victòria sobre els perses (Salamina), finalitzava l’època arcaica i s’iniciava el que s’anomena la Grècia clàssica, i en què van tenir lloc les reformes socials dutes a terme pel racionalista Pèricles.
Sòfocles articulava el seu pensament sobre tres pilars o principis bàsics: ciutat (Atenes: urbs i ciutadania), religiositat i democràcia. Va fer costat a Pèricles i va assumir càrrecs en l’administració i els afers públics de la ciutat. Malgrat que no compartia la ideologia sofista de Pèricles, que preconitzava l’home com a centre del món i situava la divinitat a un segon terme. Aquest període de la història de Grècia sembla constituir en alguns aspectes una mena de prefaci o les beceroles del Renaixement, encara tan i tan llunyà.
Pel que fa a Edip Rei, i encara que sigui amb aquest regust tràgic, llegint o bé rellegint aquesta obra cabdal un té la sensació que es desplaça per passadissos i llocs del conscient-subconscient que li són familiars, i mai més ben dit. Podríem estendre’ns sense parar sobre l’abast d’aquest mite (?). Però... Tranquils!, encara podem tornar a sortir-ne
Xavaller
(‘El Cangur’, Edicions 62,
Barcelona 1976)
Barcelona 1976)
Potser us costi de creure i no sabria dir-ne ben bé el per què, però fins ara no he llegit aquest best-seller de la literatura catalana juvenil (tot i que no exclusivament). Sembla que n’era l’hora... De ben segur que encara deu ser un dels títols que se n’han fet més edicions. Cal recordar que Pedrolo és un dels escriptors catalans més traduïts i amb una obra més extensa.
En aquesta interessant novel·la de ficció, l’autor ens dóna als lectors ateus o agnòstics una alternativa possible a una altra ficció encara avui molt estesa i que ens ha arribat per mitjà de l’Antic Testament i d’una colla de predicadors: Adam i Eva, els pares de la Creació.
Després de la gran catàstrofe, els dos personatges protagonistes −potser el únics supervivents− viuen, enmig d’aquella imponent desolació, un cant a la vida, l’amor i l’esperança que es desenvolupa en aquest país petit en què encara es parla català...
Els riscos elevats que la nostra civilització ha anat assumint (l'energia atòmica, les armes bacteriològiques, etc) i fets com ara la bomba H llençada damunt Hiroshima, els accidents nuclears i els conflictes que han anat succeint els darrers anys fan que no sigui gens difícil imaginar-se una situació d’aquest tipus.
I si, després de l’extermini, el parentesc entre els humans tingués l’origen en l’Alba i en Dídac? “L’Alba, una noia de disset anys, verge i bruna...” seria llavors la Gran Mare de tots. No hi haurien sants ni esperits i tothom posaria el nom que li petés als de la seva nissaga.
Xavaller
Anima mundi
Susanna Tamaro
(Seix i Barral, Barcelona 1997)
L’autora (Trieste, 1957) de Ves on et porti el cor i altres títols guardonats ens ‘despulla’ ens aquesta novel·la-reflexió dues personalitats d’àmbits oposats −el fill d’un partisà i un seguidor de les idees de Nietzche adoptades pel neofeixisme−, però que comparteixen la infelicitat i l’agitació angoixant de les seves torturades existències.
Susanna Tamaro
(Seix i Barral, Barcelona 1997)
L’autora (Trieste, 1957) de Ves on et porti el cor i altres títols guardonats ens ‘despulla’ ens aquesta novel·la-reflexió dues personalitats d’àmbits oposats −el fill d’un partisà i un seguidor de les idees de Nietzche adoptades pel neofeixisme−, però que comparteixen la infelicitat i l’agitació angoixant de les seves torturades existències.
Els dos protagonistes principals, el Walter i l’Andrea, malviuen immersos dins un cicle circular on principi i final són la mateixa cosa. En les seves vides no hi ha cap tipus d’amor, només el buit. L’equilibri és mínim.
El títol fa referència a aquesta dualitat platònica, l’anima mundi, que per al psicoanàlisi representa la dualitat de l’esperit i de la matèria, del bé i del mal...
Us adverteixo que no és una novel·la lleugera i fàcil, ans al contrari. Ens situa al costat fosc i entre inquilins del dolor. Això sí, està escrita amb rigor i unes grans dosis de sensibilitat.
Xavaller
L’Abadia del diable
Josep M. Morreres
(Proa, Barcelona 2009)
L’autor té publicades, si més no, cinc obres anteriors i es defineix com un lector que escriu. És XVII Premi Ciutat de Badalona de Narrativa i XXI Premi Literari Països Catalans – Solstici d’Estiu 2008.
El llibre ens situa a les entranyes d’una petita societat que formen les monges de l’abadia de Cobricel. Morreres ens marra les intrigues i els fets obscurs que hi succeeixen, en un context que, segons sembla, té els orígens en un període convuls anterior. Al llarg de l’obra, fa una immersió força reeixida en les flaqueses humanes i introdueix reflexions molt acurades i lúcides sobre la vida i la mort i les relacions de poder.
Els personatges principals, amb els seus pensaments, les seves càbales i deduccions, en duen a reflexionar sobre el lideratge i el poder, la llibertat de pensament, les actituds de les persones davant els fets transcendents... La novel·la és farcida de reflexions i de frases amb una gran càrrega de profunditat. Us la recomano.
Els personatges principals, amb els seus pensaments, les seves càbales i deduccions, en duen a reflexionar sobre el lideratge i el poder, la llibertat de pensament, les actituds de les persones davant els fets transcendents... La novel·la és farcida de reflexions i de frases amb una gran càrrega de profunditat. Us la recomano.
Xavaller